NAŠ UČITELJ, TRENER

Doktore, zahvaljujemo se na gostoprimstvu. Danas bi htjeli porazgovarati o jednoj vječnoj temi – uloga i odnos prema onima koji su nas naučili borilačkom umijeću. Zovemo ih učiteljima, trenerima, voditeljima i slično. Tko su oni?
To su lučonoše, stjegonoše koji vode svoje učenike, studente kroz svijet borilačkih umijeća, kroz sportsku tehnologiju, praksu i teoriju, pravila ponašanja ili kodeks umijeća koji bi trebao biti uvijek na na prvom mjestu. Što se tiče naziva ja preferiram da su to voditelji,jer vode učenika kroz sportski dio njihovog života.

Kakva je “idealna slika” voditelja?
Ako voditelj ne odgovara idealnoj slici voditelja u tom slučaju konačni rezultat njegovog rada neće zadovoljiti u konačnici. U prvi plan treba staviti individualnu sposobnost rada s mladima, zatim sposobnost prenošenja znanja i iskustva, perfektno poznavanje borilačke tehnike i taktike borenja, rješavanja konfliktnih situacija u klubu, školi, na ulici i na natjecanjima. Mora znati procijeniti sposobnosti svojih učenika, kao i sposobnosti i mane protivnika na natjecanjima. Njegova snaga je pozitivan odnos prema pojedincu i društvu. Prema svakom učeniku mora imati individualan pristup, on vodi i odgaja svoje učenike. Ne smije sputavati svoje učenike, već ih mora upućivati kako da riješavaju prob leme s kojima se u životu suočavaju. Voditelj mora biti: moralan,pravedan, odlučan, sistematičan, optimističan, strog (strogo nastupa, alije u duši nježan), lučiti dobro i loše… Voditelj prije svega djeluje osobnim primjerom. Ne kažnjava, kroz razgovor potiče na pozitivno djelovanje.

Odnos voditelja i učenika?
Prijateljski, ali na specifičan način. Voditelj mora bili prijatelj učeniku i usmjeravati ga na pozitivno djelovanje. Učenik ne može prijateljevati s voditeljem jer se onda ruši barijera između voditelja i učenika.

Kakvi su bili vaši voditelji?
Moji voditelji su nažalost preminuli. Oni su postali i moji prijatelji, ali tek nakon dugo godina. Najveći utjecaj na mene je imao japanski karate majstor Murakami. On je na treninzima udarao. udarao i udarao. a ja sam bio ponosan šlo je najvise udarao mene. Da mi je bio prijatelj shvatio sam tek kad sam vidio da je udarcem šake slomio dvije cigle. Jako pamtim i Koji Hisatakea, amerikanca japanskog porijekla. U to vrijeme smatrao sam se jako brzim, a on je iako stariji bio brži od mene. Nije zadirao u moje negativne osobine, već samo na pozitivne, te mi je ukazivao na put njihovog daljnjeg razvoja i usavršavanja. Cijenio sam svakog svog voditelja kao znalca, a njihova tehnička superiomost je bila tolika da nije moglo doći do sukoba interesa.

Kakav je vaš odnos prema svojim učenicima?
Svoj odnos promatram kao odnos prema djeci u obitelji. Po završetku školovanja svaki odrasli može djelovati u svojoj obitelji ili osnovati svoju obitelj. Očekujem od svojih učenika da se tako i oni postave kao voditelji.

Što mislite o nekim današnjim voditeljima koji se ne odnose s poštovanjem prema svojim nekadašnjim voditeljima?
Moj odnos prcma mojim bivšim učenicima je još uvijek pozitivan. Sportski tretman u borilačkom sportu negativno djeluje na voditelje, tako da su oni više treneri, a ne učitelji i voditelji… Selekcija voditelja je napravljena prema sportskim rezultatima, a ne prema voditeljskim sklonostima. Utjecaj voditelja na razvoj ličnosti učenika osobito ako dode u kasnijoj životnoj dobi je ograničen. Princip rada pravog voditelja najbolje opisuje kineska izreka “zajahati tigra” – kad si na tigru ne pomišljaj na silazak, jer će te u tom slučaju tigar rastrgnuti.